mandag 11. januar 2010

Ut på tur, aldri sur..

Tok mann og hund med på en skikkelig luftetur i sludd/snø og vind. Vi trenger det hele gjengen etter ei særdeles rolig og matrik jul.
Selv om været ikke var noe drømmevær, var det faktisk riktig deilig å være ute.
For å "feire" at vi hadde forbrent noen kalorier, måtte vi selvfølgelig gi oss en liten premie.
Og hva er ikke bedre enn nybakte boller?
Og for å være ekstra sunn etter all julematen, kunne jeg ikke bake vanlige boller...
Derfor valgte jeg varienten vi kaller VULKANBOLLER......
De er fylt med noe så sunt som SMØR, SUKKER OG KANEL...
Hmmmmm....



Hvis andre vil starte det nye året like "helsebevist" som oss, legger jeg ut oppskriften.


VULKANBOLLER
100G SMØR smeltes og tilsettes
4DL MELK, varmes til det er fingervarmt
1 PK GJÆR løses opp i melk/smørblandingen
1DL SUKKER tilsettes
1TS KARDEMUMME og
10DL HVETEMEL blandes i
*
Deigen heves til dobbel størrelse.
Trill ut boller som settes til heving på stekebrett i ca 20-30min.
Lag en fordypning i hver bolle.
En blanding av SMØR, SUKKER og KANEL røres sammen.
Blandingen fordeles i fordypningene.
Bollene heves 15min til før de stekes midt i ovnen på 225 grader til de er gyldne.

7 kommentarer:

bodil sa...

Hei.Gått å komme seg ut en tur.Ingenting som heter dårlig vær men dårlig klær sies det.Så det er bare å ha på seg å gå ut en tur.De bollene så virkelig goe ut.Tusen takk for oppskrifte.Ha en riktig fin Tirsdag.Klem fra Bodil..

Ingrids Strikkeri sa...

Hei på deg og takk for hilsen;)
Lest og sett og oppdatert meg hos deg nå;)
Masse fint;)
Så godt med en tur ut og det å gjøre det sammen;) Og de vulkanbollene ser yammy ut;)
Takk for at du deler oppskrift;) skal prøve dem ut;) god natt fra Ingrid;)

Ruth sa...

Det skjerfet under her var virkelig nydelig. Lekkert.

Jeg måtte jo le av den nøklehistorien din. Mamma hadde en Kiste. Kiste med stor K som hadde en diger nøkkel. Det var den hun alltid la på "et lurt sted". Og så måtte vi finne den da - når hun glemte hvor hun hadde lagt den. Og da var det Lure Stedet oppdaget og hun måtte finne et nytt et. Det der er min barndom i et nøtteskall egentlig.

Men det var mamma som lærte meg hvordan jeg kunne sniktitte på julegaver og så pakke dem inn igjen sånn at det ikke vistes. :)

De bollene så HERLIGE ut. Jeg sitter her og er veldig sulten akkurat nå og det er din skyld.

Ha en super uke.

alvens kreative hjørne sa...

Hei :-)

Takk for hilsen :-) Bollene så veldig gode ut :-) Blir nesten som kanelbollene mine :-) ingenting slår nybakt gjærbakst :-)

Ha en fin onsdag :-)

Janes hobbykrok sa...

Så veldig goddt ut. Får nesten lyst til å dra nordover å smake...Ha en fin kveld

Lise sa...

Mmm! Herlige boller! Og vel fortjent etter en tur ute i frisk luft. Det er sunt å kose seg!

Aleksandra Sasha sa...

De bollene så mega gode ut.
Men hvordan er blandingen av "lavaen" hehe.
Er det bare å blande litt av hvert eller har du ca mål? (A)

Hørtes spennende og godt ut, kanskje jeg skal prøve det.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails