torsdag 11. februar 2010

Dobbel lykke!!!


Lars Lian har gitt ut ei utrolig fristende bok som heter

"Søtt for gud og hvermann".

Bare tittelen var nok til at jeg måtte ta en titt i boka:)


Side på side med fristende bakverk formelig ropte på meg,

og lettpåvirkelig som jeg er, var det gjort..


Valget denne gangen falt på Blåbærpai.

Kan garantere at smaken stemte med bildet!!

Men så er det jo veldig lite jeg ikke liker.....




Hvis det er flere som vil la seg friste, legger jeg ut oppskriften her:




BLÅBÆRPAI



Mørdeig: Obs! Rekker til to bunner!!

Elt sammen 300 g hvetemel,

200 g smør og

100 g sukker

Tilsett 2 egg og elt alt sammen.



Pakk deigen i plastfilm som

legges i kjøleskapet i 1 time.

Resten av deigen kan fryses.

Kle ei godt smurt form med deigen.


Fyll:

Fordel 1 dl strøkavring i bunnen av den deigkledte formen

Hell 200 g blåbær i en bolle

Tilsett 80 g sukker og

1 ss maisenna

Bland alt forsiktig sammen

Hell blandingen over strøkavringen

Stek paien på 190 grader i ca 25 minutter til deigen er lyst gylden


Bland sammen 1 egg

2-3 ss seterrømme

2 ss sukker

Hell blandingen over blåbæra

og stek videre til blandingen har stivnet,

ca 10 minutter


Serveres med is, vaniljesaus eller krem

Fikk denne awarden fra http://leneregine.blogspot.com/
Med awarden fulgte ei utfordring om å fortelle 7 ting om meg selv.

  1. Er "hekta" på håndarbeid og bøker
  2. I følge min mann er jeg den fødte pessimist
  3. Elsker båtlivet når været ikke er alt for ille
  4. Glad i å reise og oppleve andre kulturer
  5. Er ei skikkelig hønemor selv om "ungene" er voksne
  6. Storkoser meg på hytta
  7. Er ei "styggeværskråke" Elsker å gå tur i dårlig vær
Neste utfordring ble å sende awarden til 7 andre.
De heldige ble:

5 kommentarer:

bodil sa...

Hei.Blåbær pai kjempe godt.Tusen takk for oppskriften.Gratulerer så mye med Awarden den fortjener du.Ha en kjempe fin Torsdagskveld.Klem fra Bodil...

Ingrids Strikkeri sa...

Grattis med AWARD og tusen takk for at du deler den ut til meg;)

Jeg har en egen side med bare awarder så den havner der;)

Mmmmmm...Den blåbærpaien bare ligger der og frister;)
Takk for at du deler oppskriften;)

Elkat sa...

Hei og tusen takk for awarden.Vil lime den inn i sidefeltet mitt..Kanskje jeg svarer på den og men å sende den videre tror jeg er vanskelig når de fleste har tatt den mange ganger før..men tusen takk for at du ville sende den til meg,koselig det!
Så veldig fristende ut den blåbærpaien der...Må prøves til høsten...

Heidi sa...

Tusen takk for award! Koselig :) Og ikke minst artig å få vite litt ukjente ting om bloggvennene våre.

Lise sa...

Gratulerer med award, og tusen takk for at du deler den med meg! Artig å lese ting om deg, men ble overrasket over at du er "den fødte pessimist". Styggeværskråke er jeg selv, hi hi... Det er ikkeno som er så herlig som å kjenne været piske i kinnene! Vel og merke hvis man er godt kledt.
Ha en fin dag!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails