torsdag 11. mars 2010

Kissrolls

Fersk gjærbakst faller bestandig i god jord her i huset.
Denne gangen har jeg bakt Kissrolls som er amerikanske kuvertbrød.
De er perfekte til suppe, gryteretter eller som i dag;
kveldskos.
For de som ønsker å bake disse; her er oppskriften.
KISSROLLS
50 g smør smeltes og tilsettes
2 dl vann og
2 dl melk. Dette varmes til det er fingervarmt.
25 g gjær blandes i vesken
1 ss sukker og
1 ts salt tilsettes sammen med
hvetemel til passe deig (ca 10-11 dl)
*
La deigen heve i ca 30 min
Kjevle deigen ut til ca 1/2 cm tykkelse og
stikk ut runde kaker, ca 9-10 cm i diameter.

Fordel litt smør midt på hver bit.


Brett brødene i to og sett dem til etterheving i ca 30 min.


Stekes midt i ovnen på 225 grader i ca 10 min til de er lyst gyldne.
Kan fryses.
HA EI RIKTIG TRIVELIG HELG :o)




7 kommentarer:

Havfrua sa...

Tusen takk for besøket på bloggen min:o) Legger deg til i listen min:o) Må bare si at du har berga meg, har lett etter ei god oppskrift på blåbærpai og hos deg fant jeg endelig ei jeg vil prøve. Nydelig toller du har. Ja retrievere er verdens beste hunder:o))

Lise sa...

Mmm! Disse så herlige ut! Sikket godt med en klatt hvitløkssmør eller kryddersmør inni også. Takk for oppskrift!

bodil sa...

Hei.Så virkelig godt ut.Tusen takk for oppskriften.Ha en kjempe fin helg.Klem fra Bodil..♥♥

Beyla sa...

haha jo du har rett i det. og nå har fjøsdøra blåst til gajkens også! Milde himmel. Nå sier yr.no at vi har 7 sekundmeter vind. Min vindmåler (og sneføyket) sier jeg har 13m/s. og når de da lovet at det skal "opp mot storm i kastene" så vet vi her ytterst på halvøya mot storhavet at det betyr "hamre fast det som hamrest kan!" ingenting slår nå når de meldte ekstremvær, men ikke fikk opp enn eneste stormkastmåling...
Du skjønner, fuglefjellsinfluensa, det er når det høres ut som at lungene er innvadert av 10 000 måser som hyler og skriker døgnet rundt!

Muffin sa...

Dette så helt himmelsk ut! Jeg blir nesten inspirert til å bake, jeg sa nesten :) Baking er ikke det jeg er best til.

Elkat sa...

De så gode ut,må absolutt prøves en gang ja.
Takk for oppskrifta.
Ha en flott søndag!

Tino sa...

Disse så deilige ut!
Gjærbakst er noe av det beste som finnes.
Ha en fin kveld videre :)
Klem T

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails