tirsdag 20. april 2010

Barndomsminner

I min familie er vi veeeldig glad i mat.
Faktisk så glad i mat at når vi snakker om hvor vi har feriert,
handler det ikke om hva vi gjorde der, MEN heller om hva vi spiste der.....
Derfor er det vel ikke så rart at et av mine beste minner fra barndommen handler om mat....
Nærmere bestemt; KLAPPKAKE!
Når mamma hadde satt brøddeig, var fire unger i gang med å mase :
" Kan vi få klappkake???"
Det var noe av det beste vi viste;
Brøddeig klappet flat til ei kake(derav navnet)
Kaka ble så stekt rett på plata på komfyren.
Den ble spist mens den ennå var litt varm,
enten med smør og brunost eller med smør og sukker.
Senest i går var det min VOKSNE datter som så pent spurte:
"Kan du gjemme litt deig så jeg kan få steike klappkake?"
Eneste forskjellen fra før til nå er at klappkaka stekes i tørr steikepanne.
Er det flere enn meg som har slike barndomsminner??



Har brukt opp restegarn av bomull til å hekle noen enkle grytekluter.

Kan være grei å ha for hånden når klappkaka skal stekes:)))






5 kommentarer:

Tussi sa...

Å ja, visst husker vi klappkaka! Jeg har nok ikke vært flink til å ta vare på den tradisjonen - men kanskje jeg kan introdusere den nå? Aldri for sent.
Gryteklutene dine ser ut for å være tykke og gode :)

Elkat sa...

Hei,deilige barndomsminner..Har hørt om den og kan tenke meg til at den var god.Jeg er mere vant med ringakaka som er en tradisjon fra Rana der min mormor kom fra..Og som min mor lager av og til..Er vel en tradisjon jeg bør føre videre...Kanskje jeg skal lage et innlegg på den.
Kjempeflotte grytekluter,best med det som er hjemmelaga!

karinanna sa...

Ja, jeg husker klappakake. Av og til fikk vi lage slike - med smør og sukker på. Nydelige ..

Sølvi's blog sa...

å ja den husker jeg . Når mormor kom på besøk lagde hun slie til oss , som vi fikk spise med smør og sirup på. Men hun kalte dem "klappatøtta" om jeg ikke husker feil

Turid sa...

Klapp kaka e`godt-husker den fra barndommen-har lært uskikken videre til våres onga-deilig!
Det hender at vi steker det ute på takka/ eller bål og panne for den saks skyld -da får ungene klappe de ut sjøl, noe som er veldig stas.
Våres unga e`voksen, men har fra tid til annen skoleklasser på besøk , da er det populært med klappkaka ute.
Ha en flott vår - fra ei enda lenger nord.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails