torsdag 23. september 2010

Markens grøde

Naturen har pynta seg i høstens farger.
og hver liten solstråle må nytes.
Burde egentlig lagret strålene på glass,
så kunne jeg ha tatt de fram når dagene blir mørke.
Faktisk ikke så alt for lenge til mørketida starter....



I år svikta blåbæra oss totalt
p.g.a. det dårlige sommerværet.
Derfor var det godt at tyttebæra forbarma seg over oss
og det i store mengder.





Nyrørt tyttebærsyltetøy,

NAM, NAM!



Har ikke vært spesielt oppfinnsom på
håndarbeidsfronten,
men grytekluter kommer alltid godt med.
Her har jeg brukt noen rester av bomullsgarn.
Fremgangsmåten er veldig enkel.
Legg opp ca 15 luftmasker med bomullsgarn.
Jeg brukte dobbelt tynt bomullsgarn fra Rema.
1 sm i første luftmaska. Disse blir løkke til å henge gryteklutene i.
I samme maske hekles 2 fm, 2 luftmasker, 2 fm.
Første omgang er nå ferdig.
Snu håndarbeidet og start på neste omgang.
1 fm i hver av de 2 første fm, 1 fm om luftmaskebuen, 2 luftmasker, 1 fm om luftmaskebuen, 1 fm i hver av de to neste fm.
Neste omgang.
1 fm i hver av de 3 neste fm, 1 fm i luftmaskebuen, to luftmasker, 1 fm i luftmaskebuen,
1 fm i hver av de 3 neste fm.
Slik fortsetter man å øke 1 fm, 2 luftmasker, 1 fm i luftmaskebuen til grytekluten er stor nok.

4 kommentarer:

bodil sa...

Hei.Nyrørt tyttebærsyltetøy beste syltetøyet som fins synes jeg.Nyrørt tyttebærsyltetøy på nystekte vafler nam,nam.Høsten nydelige farger.Høsten har sin sjarm.Kos med fyr på peisen og masse lvende lys.Kjempe fine grytekluter.Ha en riktig fin helg.Klem fra Bodil.

Restegarn i Nord sa...

Ja vi har vært heldig med septembermåneden her i Nord, lav sol over naturens fargeprakt
-VAKKERT!
Den tyttebæra tror jeg må være lokal, på mitt tyttebærsted var det dårlige forekomster i år, ujevn i størrelse og modning. Jeg har heldigvis funnet kvota mi i Alta så vinterforsyninga er berga.
Jeg ønsker deg en flott høstkveld:)

Tussi sa...

Så heldige vi er, som kan rusle rett til skogs og bare plukke!
Jeg rakk å plukke 8 liter i dag, før det ble skjømt...
Flotte grytekluter du har laget :)

Snertne sneller og små nøster sa...

Så flink du har vært :-) Tyttebær er godt - bruker det masse på vilt :-D

Flotte grytekluter - har du oppskrift eller?

Ha en fin høstkveld og klem fra Siv

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails