fredag 8. oktober 2010

Velsmakende trøst

Værmeldinga for helga er ikke mye å juble over,
sterk vind og regn...

Ei skål full av epler
og ei god oppskrift blir derfor en
velsmakende trøst.

Nystekt eplekake er bestandig godt,
men denne varianten er
bedre enn god.
Denne er
nydelig.

Det spesielle med denne varianten
er at den er fylt med vaniljekrem.


Når man skjærer et stykke av den lunkne kaka,
siver varm vaniljekrem ned på tallerkenen.
Nam, nam..


EPLEKAKE MED VANILJEKREM
200 g smør og
200 g sukker røres hvitt
4 egg blandes i , ett om gangen
170 g hvetemel og
1 ts bakepulver siktes i.

Halvparten av røra haes i godt smurt rundform
1 pk Piano vaniljekrem (ferdiglaget) smøres oppå røra før
resten av deigen haes over.

4 epler skrelles og deles i båter, haes i en pose
og dryss sukker og kanel over.
Rist posen godt.
Eplebåtene stikkes ned i formen
som settes i kald ovn
og stekes på ca 160 grader i ca 1 time.

Kaka avkjøles litt og
er så klar til å nytes.

God helg uansett vær:)

7 kommentarer:

Snertne sneller og små nøster sa...

Så bra at du likte ordene mine så godt at du har gjort dem til dine egne ;-)

Eplekake med vaniljekrem hørtes ekstra godt ut - det betyr at også dette innlegget ditt blir lagt under favoritter, slik at jeg finner det igjen når jeg skal prøve å bake denne kaka selv også :-D

Riktig god helg til deg og klem fra Siv

Restegarn i Nord sa...

Ja, den eplekaka tenker jeg smaker helt nydelig!
Regn og vind, det blir vel en innehelg for de fleste av oss nordlendinger. Et besøk på den nye brannstasjonen med barnebarna planlegges imorgen.
Ønsker deg ei flott helg:))

Fru Tunheim sa...

Eplekake om høsten laget av norske, gode og litt syrlige epler er alltid en hit...

God helg.

bodil sa...

Hei.Nå fikk jeg lyst på epplekake og krem.Nam,nam.Tusen takk for oppskriften.Skal ut i morgen å få plukket inn epplene fra det ene eppletreet hær.Så da kan jeg jo lage en epplekake.Fåe se.Men den skal prøves.Ønsker deg en riktig fin helg videre.Klem fra Bodil.

Elkat sa...

Å den så god ut,tror den må prøves en gang snart...
Deilig å kose seg inne,når det er høst og litt kaldt ute...Ha en fin søndag!

Anne N. sa...

Åååh kjenner duften av eplekake heeelt hjem til meg :O)
Kjempeflott blogg du har, og takk for oppskrifta på kaka! Den blir god å bite i mens regnet siler ned.
Ønsker deg ei flott uke!
Klem, Anne:)

Elkat sa...

Hei igjen,det ligger en award til deg inne hos meg!
Ha ei fortsatt fin uke!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails