tirsdag 2. november 2010

Eplebombe

Har atter en gang bakt kake....
Denne gangen hadde jeg ei god unnskyldning,
far i huset hadde nemlig bursdag;)
Valget falt denne gang på
en nydelig og faktisk ikke så alt for usunn
EPLEBOMBE
Mørdeig:
250 g hvetemel
125 g smør smuldres i melet
0,5ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
125 g melis
1 sammenpisket egg blandes i.
Hvis deigen blir tørr, kan du tilsette noen dråper kaldt vann.
Deigen settes kaldt ca 1 time.
Deigen trykkes ut helt opp til kanten i smurt kakeform (26cm).




Skrell 2 kg syrlige epler (f.eks.Granny Smith)
Del eplene i båter.
Kok sukkerlake av 2 dl vann
og 1 dl sukker.
Eplene kokes i laken til de er så vidt møre.
NB! Ca 1/3 av eplebåtene om gangen.
Ha de ferdigkokte eplebåtene over i et dørslag så de får renne av.
De kokte eplebåtene blandes så med 1 dl rosiner,
kanel etter smak( jeg liker mye kanel) og
romessens etter smak (for de som liker det).




Epleblandigen fylles i paiskallet.
Stek kaken nederst i ovnen på 175 grader C
i ca 1 time.


Serveres kald eller varm.
Tilbehør: krem, is, vaniljekesam eller vaniljesaus.


7 kommentarer:

Barbro sa...

Mmmmm.... den så hærlig ut!!

Barbro :-)

Randis side sa...

:) Du har også hatt bursdag i huset :) Den kaka hørtes og så god ut! Eplekake er alltid en suksess! Ha en finfin uke videre, klem

karinanna sa...

Den der både ser og høres nydelig ut , kanskje den skal bakes til helga ...

Bente sa...

Å, den ser nydelig ut! Jeg får vann i munnen. :) Denne må prøves. Takk for oppskrift!

Ulla-Bella sa...

Denne eplepaien ser fantastisk god ut. Hyggelig at du fant bloggen min:)

Marit sa...

Denne paien har jeg ikke sett før.Den ser god ut.
Kanskje det dufter pai til helgen her`!
:)

bodil sa...

Hei.Nam,nam.Den så virkelig godt ut.Tusen takk for oppskriften.Den må prøves.Har tengt jeg skal lage eplekake i morgen med vaniljekrem.Får se.Ønsker deg en riktig fin helg.Klem fra Bodil.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails