torsdag 18. november 2010

Selvlaget "Italiensk pizza"

Italiensk pizza med ekstra tynn bunn er nydelig,
men jeg hadde aldri laget det selv til min søster
tipset meg om følgende oppskrift:
Bunn:
800 g hvetemel,
8 g tørrgjær (litt under èn pakke),
1,5 ts salt blandes sammen og tilsettes
5 dl kaldt vann og
3 ss olivenolje
*
Deigen knaes godt til den blir smidig og glatt.
Deigen trilles ut til en tykk pølse som deles i 6-7 biter.
Bitene trilles til boller som settes på et fat og dekkes ned plast.
Fatet settes i kjøleskapet i ca 40 min.
I mellomtiden lages sausen:
Ha olje i en gryte,
tilsett hakket hvitløk som surres uten å bli brun.
Ha oppi
1 boks hakket tomat
Sausen putrer lett mens du smaker den til med salt,
pepper og basilikum.
Avkjøl sausen.
Kjevle deigen tynt ut med mye mel.
Løft den ferdige bunnen over på bakeplate.
Smør saus utover
Ha på ost og
eget valg av fyll.
Stekes på 250-275 grader
og så er det bare å nyte:)))))
Denne varianten er med parmesan, mozzarella, gorgonzola.
Det er en "hvit" pizza, d.v.s. uten tomatsaus.
En nydelig pizza med mye smak.


Pizza med pepperoni, løk og arrabbiata (hot krydder)
Pizza med saus, ost og cherrytomater.
Når den er ferdigstekt toppes den med parmaskinke og parmensan.



5 kommentarer:

Findus sa...

Åååå jeg som satt å drømte om en varm pizzabit .... helt sant :) Har en kaldt i kjøleskapet , må varme den nå ;) Mange fristelser hos deg :)

Barbro sa...

Hei Randi

Har du sett kommentaren min i det forrige innlegget ditt???

Har skrevet litt om det å få signatur :-)

bodil sa...

Hei.Nam,nam de så kjempe gode ut.Tusen takk for oppskriften.Hær i huset går det oftes på Pizza på Fredagskveld.Ønske fra min sønn.Som liker å faste rutiner.Ønsker deg en riktig fin helg.Klem fra Bodil.

Snertne sneller og små nøster sa...

Så deilige ut de der :-) Lagrer denne også jeg - kan være artig å prøve seg på den tynne varianten av pizza :-) Satte stor pris på kommentaren din :-D

God helg og klem fra Siv

Restegarn i Nord sa...

Mmmm, den der ser nydelig ut! Jeg har en tendens til å lage veldig tykkbunnet pizza, men pizzaen skal jo IKKE ha tykk bunn og masse fyll ifølge Gino Valente.
Kanskje jeg skal prøve oppskriften din.
Klem og god helg:))

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails