fredag 28. januar 2011

Tova lester

Allerede ei uke siden forrige blogginnlegg...
Synes dagene raser avgårde
og jeg sliter med å henge med.
Men nå starter helga om noen få timer
og det skal bli deilig med to fridager.



Fromagekake
er både frisk, god og lettlaget.
En rullekake (helst hjemmebakt)
deles i skiver og legges i ei rundform.
Kok gele av to pakker bringebærgele, men kun 8 dl vann!
Pisk en pakke fløte og bland den i når geleen begynner å stivne.
Ha fromagen i kakeforma, og sett den kaldt til den er helt stiv.
Hvelv kaka på fat
og nyt!

Selv om mildværet har overtatt landsdelen kommer lester godt med.
Disse er tykke og gode.
De gamle hyttetøflene mine skal herved få lov til å gå av med pensjonen
og erstattes av disse;)
Mønstret er hentet fra boka "Norsk strikk".
De er strikket av "Tove" fra Sandnes garn
på pinnr 4,5 så arbeidet går raskt unna.
Før de ble tovet var størrelsen skremmende,
nesten sovepose:)
Men etter to runder i vaskemaskinen, var de perfekte.



God helg!

11 kommentarer:

Barbro sa...

Så tøff de tøflene er!!!
Slike kunne jeg godt tenkt meg å strikke.

Ha ei fin helg :-)
Hilsen Barbro

karinanna sa...

Kaka er god, har laget den noen ganger (ikke mange),og de tøfflene dine var kjempefine. Flott mønster og de så skikkelige gode ut. Ha en kjempefin helg.

Ulla-Bella sa...

Så flotte tøfler! De er fine både i fargen og mønsteret. Ønsker deg en god helg:)

Stubbetufsa sa...

De ser herlige ut, tykke og varme!

Anonym sa...

Åååååå sånn kake var det beste jeg visste som barn.....

Flotte sokker også:)

Randis side sa...

De tova lestan va flotte!! Fint møsnter med fiiine hjerter ♥ og nydelige farger :) Fromasjkake e deilig og friskt! :) Ha en trivelig helg! Klem

Tussi sa...

Så fine tovalester!
Jeg har aldri laget fromasjkake, men nå vurderer jeg å prøve. Har en 50-årsdag i huset neste uke, og det måtte vel passe fint å servere en så flott kake!
Ha ei fin helg :)

Snertne sneller og små nøster sa...

Så utrolig fine lestene dine ble - tror det må være de fineste tovalestene jeg har sett :-) Kaka så også spennende ut ;-) Jeg har lært en gang hvordan man ruller rullekake, men er ikke så helt sikker på om jeg husker hvordan.

Riktig god helg - klem Siv

Anonym sa...

Hei tante Randi!
Jeg og pappa har sett på bildet av den fromasjkaka du har lagd. Vet du at det er pappas favorittkake?? Jeg derimot liker heller rullekake. Så jeg har bestemt meg for at du kan lage en fromasjkake og en rullekake, du skjønner sikkert hvem som skal spise hvilken kake...
Og så sier pappa at hvis du liker å strikke så vil han gjerne ha en Mariusgenser.
God helg, tante og hils alle
Hilsen Ludvig

signe marie sa...

Kan jeg legge inn en bestilling jeg også? Jeg er SÅÅÅÅ imponert!Er jeg virkelig tante til ei så flott og flink jente?
Ha det bra og hils alle sammen.
Klem, tante Mia

-Hanne sa...

De tøflene har jeg lyst til å strikke å! Hatt lyst helt siden jeg fikk boka.. De må nok prioriteres snart c",)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails