tirsdag 31. januar 2012

Taler i tunger...


Av og til hender det at jeg lurer på hvem som først fikk ideen 
om at det kunne være god mat i noe som har vært i munnen 
på et dyr.

Det jeg snakker om er 
tunger
nærmere bestemt
torsketunger.




Kan skjønne at noen rynker på nesa ved navnet
torsketunger,
men når de er vendt i mel, salt og pepper
og sprøstekt i godt smør
er de plutselige rene
delikatessen.





Servert med revne gulrøtter og tyttebærrømme
mister jeg alle planer om
måtehold:)))))



 Nam, nam...


Det går sakte på håndarbeidsfronten
da den ene armen min ikke vil samarbeide.

Disse vottene ble påbegynt før jul og er endelig ferdige.
Modellen er litt ulik de vottene jeg ellers har strikket,
da tommelen på disse vottene er amerikansk tommel
som strikkes inn mellom fram- og baksiden på votten.




Denne tommelvarianten gir er vott som sitter godt på handa.

8 kommentarer:

Ingunn sa...

Jeg har aldri smakt torsketunger, men det ser kjempegodt ut! Det meste fra havet er jo godt på smak. Lekre votter med morsom variant på tommelen. Ha en fin tirsdagskveld!

ajende sa...

For et herremåltid.gjett om jeg gleder meg til tur nordover nå snart.

Mayen sa...

Smaker nok himmelsk ;-) Favoritt maten min som barn, og så forspiste æ mæ en gang i tenårene.. Og spydde.. Og det var det, brekker mæ hvis æ prøve idag, desverre..Klare ikkje å komme over traumet.. Så nyt det!!

flisa sa...

Nam, nam...:-) tyttebærrømme har jeg aldri prøvd, men det ser godt ut. Nydelige solbilder i forrige innlegg :-)

GryNoKa sa...

Sprøstekte torsketunger er kjempegodt. Prøvde å få tak i noen i dag, men de hadde ikke, så de ble skrei lever og rogn hos oss istede.
Klem : )

Randis side sa...

Deilig middag! :)) Tyttebærrømme var en ny vri til tungene, som jeg aldri hadde hørt om før :)) Gubben kom også hjem med torsketunger i dag, så det ble middagen her i heimen i dag. Ha fine vinterdager! Klem

Tussi sa...

Nydelige votter!
Jeg har heller aldri hørt om tyttebærrømme, men jeg bruker også både rømme og tyttebær til torsketunger. Må prøve neste gang, og det skal ikke bli lenge til.
Ha en fin helg :)

Snertne sneller og små nøster sa...

Tyttebærrømme hørtes spennende ut - sikkert godt til vilt det :-)

Håper arma di snart samarbeider igjen :-D

God helg - klem Siv

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails