fredag 16. mars 2012

Sjokoladekake til trøst


Nå er helga rett rundt hjørnet:)
Ute har værgudene gått berserk;
Kraftig regn og enda kraftigere vind leker sisten rundt hushjørnene.

Så dette blir garantert en dag som blir tilbragt mest innendørs.
Blir bare noen få "tisseturer" ut.
IKKE til meg, 
men til hunden vår......
Viktig å få forklart det:)




 Som trøst og god start på helga passer min barndoms sjokoladekake perfekt.

Det var denne kaka min mor bakte til alle bursdagene våre.
Denne saftige og holdbare kaka blir bare bedre jo lengre den står,
(hvis den ikke blir oppspist)
og er perfekt å fryse ned.

Sjokoladekake
3 egg og 
3 kopper sukker piskes til eggedosis.
225 g smør smeltes og haes i.
2 ts bakepulver,
3 ss kakao blandes med
4 kopper hvetemel og haes vekselvis i røra sammen med
1,5 kopp melk

Haes i smurt springform ca 26cm.
Stekes nede i ovnen på 200 grader i ca 40min.
Sjekk om den er ferdigstekt med en kakepinne.

Glasur
6 ss smør smeltes og avkjøles litt.
Rør inn 300 g melis,
3 ts vaniljesukker,
2ss kakao og 
6 ss kaffe
Tilsett gjerne noen romdråper.
Pynt med f.eks.kokos
og nyyyt:))))






For ei stund tilbake leste jeg boka 
"Barnepiken" av Kathryn Stocket.
Dette er ei bok jeg anbefaler på det varmeste.

Boka handler om forholdet mellom de svarte hushjelpene og de hvite
fruene de jobbet for i Sørstatene på starten av 60-tallet.




3 kommentarer:

Ingunn sa...

Takk for boktips! Og nyt sjokoladekaka. Vi har fint vær, men jeg jamrer litt over snøen som har tina. Vil jo helst ha skiføre enda en måned, men har ikke gitt opp. I dag blir det tur på beina.

God helg!

Snertne sneller og små nøster sa...

Mmmmm :-) Greit å vite at det er hunden som er ute på tisseturer ;-) Jeg har også lest den boka, og likte den veldig godt - lurer litt på om jeg skal se filmen også :-))

GOd helg - klem Siv

Restegarn i Nord sa...

Heihå så vårlig heading du har fått på bloggen din:) Været innbyr ikke til uteaktiviteter, det er sikkert og visst så sjokoladekakespising er nok et godt alternativ.
Den boka har jeg også lest, ei flott bok til ettertanke.
Ønsker deg ei fin helg i skjitværet:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails