søndag 15. april 2012

Skatter eller skrot?


Etter at vi fikk hytte har jeg fått
mere og mere sansen for gamle ting. 
Gjerne slitte og skakke
og med en lang historie bak seg.



Denne kaffekverna kommer fra barndomshjemmet til mannen min. 
Hvor gammel den er aner vi ikke,
men han husker at den sto i huset til besteforeldrene.
Den bærer preg av å ha vært mye brukt 
og er reparert.
Det var ikke mye bruk- og kastmentalitet før...



Utallige fiskekaker og kjøttkaker har
 blitt laget med denne kjøtt- og fiskekværna.




Mine besteforeldre kjøpte disse gryn- og krydderkrukkene på begynnelsen av 30-tallet.
Bare synd at de fleste lokkene er blitt borte.


"Potetesmel"


Allsangboka "Petra" har tilhørt min svigerfar.
Den ble gitt ut i 1945 og bærer tydelig preg av at krigen var over 
og at Norge var blitt fritt.
Her finner man bl.a. Norges nasjonalsang,
Sønner av Norge, Norge mitt Norge,
Grinisangen m.m.
Pris kr 2,50!
Virkelig morsomt å bla i sangboka:)


Vi kjøpte hytta vår med innbo, blandt annet dette
gamle og slitte bordet.
Hadde tenkt å male det,
men er ikke sikker. 
Er redd for at det mister litt av "sjarmen" da. 

5 kommentarer:

Ingunn sa...

Dette er skatter vel verdt å ta vare på. Husker ei slik kaffekvern fra min barndom også. Den var i bruk helt til vi kunne male kaffen på butikken.

Ha ei ny, fin uke!

Astri sa...

I am so excited to see the coffee grinder, I have the exact same coffee grinder, it was my grandfather's he lived on a small island called Smøla, outside of Kristiansund, N., my home town. My mother tells me she used to wake up each morning to the sound of the grinding coffee...it would have been approximately 1940-1945. I will take photos and post about it in a future post. Stay tuned at http://appleblossomdreams.blogspot.com/.

Timotei sa...

Det er så spennende med slike gamle ting, spesielt de som har en historie! Jeg synes krukken med "potetesmel" var så fin.

Sidselsidserk sa...

Oj - alt dette må vel kalles skatter. Jeg fikk også sansen for krukka med potetesmel:-)
Ønsker deg ei fin uke!

Snertne sneller og små nøster sa...

Det er artig med gamle ting ja :-) Jeg ville ikke ha malt bordet jeg - syns det var fint som det er :-D

Ha det godt - klem Siv

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails