tirsdag 14. august 2012

Sommerens nytelser


Det finnes vel neppe noe bedre enn sprøstekt fjellørret
med en god salat og rømme til...
Jeg er i alle fall ikke tung og be når
dette står på menyen:)



Bærsesongen her nord er forsinket
så denne blåbæra måtte nok hentes fra fryseboksen.


Men med fryseboksen "full" av fjorårets blåbær
er det derfor mulig å lage blåbærpai.



Blåbærpai med marengs
Paibunn:
4,5 dl hvetemel
125 g smør
1 knivsodd salt
3 eggeplommer
*
Mel og salt blandes, smuldre i smøret
før eggeplommene blandes i.
Paideigen settes i kjøleskapet i 30 min.
Trykk deigen ut i smurt paiform eller ringform 26cm.
Stekes midt i ovnen på 200 grader i 10 min.


Paifyll:
3 eggehviter
0,5 dl sukker
3-5 dl bær
*
Eggehvitene piskes stive,
bær og sukker vendes forsiktig i.
Marengsmassen haes i paiskallet.
Stekes på nederste rille, 180 grader i 40-50 min.
*



Serveres lunken med vaniljesaus eller iskrem.
Og så er det bare å
 nyte!

4 kommentarer:

BrittB sa...

Mmmmm, bare lekkert!Skulle gjerne delt det fiskemåltidet med deg! :-)

Så spennende med marengs på blåbærpaien! Det har jeg ikke prøvd før, det så veeeldig fristende ut!

Stubbetufsa sa...

Takk for oppskrift på blåbærpai!
Den må jeg bare prøve!

Bente's sa...

Vann i munnen fra begynnelse til slutt...fisk kunne jeg hatt hver dag - og blåbærpai med egenplukkede blåbær - nam nam.

Ha en flott uke
Bente

Ingunn sa...

Nydelige bilder du viser oss! Det er så kjekt å se.
Så løper tennene i vann både av fjellørreten og den herlige blåbærpaien! Heldige deg som har blåbær i fryseren. Her er det skralt med bær i år, omtrent ingen molter, bringebær eller blåbær. Til og med dårlig med rips! Men tror det blir tyttebær.

Ha en fin tirsdagskveld!

Klem

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails