søndag 30. september 2012

Lag din egen frokostblanding





Jeg har virkelig sansen for mat som man lager fra bunnen av,
og bruker derfor minst mulig av halvfabrikater.
Jeg ønsker ikke et kosthold som er full av tilsetningsstoffer
når man kan lage noe som er hundre ganger bedre
 samtidig som man har full oversikt over hva maten inneholder.


Denne gangen har jeg laget frokostblanding.
Den er lett å lage og 
man kan variere innholdet ut fra hva man selv liker.


                                                                              



Dette er ei stor oppskrift,
men samtidig så god at den forsvinner fort:)

Frokostblanding
400 g store havregryn
100 g solsikkefrø/gresskarkjerner
100 g kli
50 g hakkede nøtter/mandler
50 g linfrø/sesamfrø
0,5 ts vaniljesukker
*
Alt det tørre blandes
*
1,5 dl nøytral olje
0,5 dl honning
2 ss vann
*
Det våte varmes lett opp til honningen blir flytende
og blandes godt inn i det tørre
*
Alt haes i langpanne og stekes midt i ovnen
under stadig omrøring i ca 15-20 min. på 200 grader.
Pass på at det ikke svies.
Avkjøles før du tilsetter 
50 g rosiner eller tørket tranebær/
evt annen tørket frukt som aprikos, dadler, fiken, kokos.

Fylles på tette glass
og spises med yoghurt, biola m.m.

3 kommentarer:

BrittB sa...

Det hørtes godt ut!
Her i huset går det veldig mye på hjemmelaga knekkebrød, blir liksom ikke lei av det...men når jeg en gang blir lei, så kanskje jeg prøver den frokostblandingen din! :-)

Ingunn sa...

Her var det lagt ut mye fint siden sist! Så mange fine bilder av naturen rundt deg! Artig med de strikkepinnene. En arv av gull spør du meg.
Takk for bokanbefaling! Skal prøve å få lånt denne.

Ha en strålende mandag! Jeg skal lage eplemos.

Klem fra Ingunn

Jill c",) sa...

Flott turfrokost dette:)) Enig med deg at det er best å lage den selv. Det fleste man kjøper har for mye sukker i seg:))

J:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails