tirsdag 2. april 2013

Sånn går nu dagan...

Som kjent har værgudene sørget for
at hele Nord-Norge har fått trimmet seg
med snømåking i påsken.



Mellom bygene tittet sola fram
bare for å vise oss hvor fint det
egentlig kunne vært...



Men med noen masker på strikkepinnene 
ble snøværet ikke fullt så plagsomt.
Strikket en variant av Mariussokker.



Og når far i huset hiver seg rundt og baker verdens beste banankake,
gir jeg blaffen i alt annet enn å kose meg:)




BANANKAKE
2 egg og 
2 dl sukker piskes til eggedosis.
1 dl smeltet smør avkjøles og blandes i.
4 dl hvetemel,
1,5 ts bakepulver,
2 ts vaniljesukker og 
1 ts natron siktes og blandes i.
2 bananer moses og blandes i sammen med
4 ss melk.

Haes i smurt form, 26cm,
og stekes på 180 grader i 30-40min.

Når bunnen er avkjølt, piskes
3 dl fløte til krem 
og 2 bananer moses og haes i kremen.
Bunnen deles i to
og kremen haes i mellom.

Glasur:
0,5 plate kokesjokolade  og 
50 g smør smeltes på svak varme
før 3 ss sterk kaffes haes i. 
Sikt i melis til passe konsistens.
Smøres så på kaka.
Nam, nam....

9 kommentarer:

Snertne sneller og små nøster sa...

Mmmmm her sitter jeg og skal liksom ta den slanke linja fra nå av, og så ser jeg DEN deilige kaka.... ;-) Så fine sokker :-) Jeg strikker Mariusgenser til meg selv i grått og rosalilla :-))

Ha det godt - klem Siv

Ingridstua sa...

Ser deilig ut den kaken! Nam, nam!
Flotte sokker du har strikket! Jeg har også benyttet det dårlige været og innekos i påsken, til ekstra mye strikking!

Ha en fin uke, så får vi håpe det kommerlitt mindre sne :)

Hilsen Ingrid

Jill c",) sa...

Kaken så kjempegod ut ( spesielt etter en fjelltur:))) men sokkene ble jeg helt forelsket i...kjempefine rett og slett...

Neste målet mitt er å lære å strikke sokker...det er sikkert ikke så mye vanskligere en votter:)))

Kjempe fine var dem!!
:))

BrittB sa...

Fine mariuslester du har strikka! Ja, det gjelder å holde seg i ånde med koselige aktiviteter når det snør (som værst)!
Den kaka ser bare lekker ut...moms! Den må antakelig prøves i nærmeste framtid! :-)

Anna O.Nilsen sa...

Sitter her å sikler.Baker ikke så ofte lenger men den kaka må jeg bare prøve å lage.Her har vi og masse sne så det er strikket mye her og ,Flotte sokker forresten.

Desirée sa...

Den kaka der kom som bestilt! Vi skal feire bursdag i helga, og da skal jeg jaggu meg prøve å bake den. Vi elsker den type banankake, og din så megagod ut! Men kan du fortelle meg sånn ca hvor mye smør blir tilslutt 1 dl smeltet?

Sokkene ble også kjempefine!

Ønsker deg en flott helg!
Klem fra nord :)

Strikkelene sa...

Herlige Mariuslester :)

Må prøve den kaka en dag.

Snøfull hilsen fra Alta (det laver ned her også)

Mayen sa...

Godt at du har en vettig mann som baker energibomber før man skal ut å måkke.. Sett å ser ut vinduet, må vel ut idag også..og i avisa er det stort oppslag om at vi får gratis trim med all denne snøen...!
Ha ei fin helg

Barwitzki sa...

Bananekake ser veldig god ut.
Utrolig masse snø. Vi har også naturlig mindre. I går jeg var skiløpe til fjell. Og så jeg kan spiser kake veldig bra.
Ha en riktig god helg. Hilsen Viola.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails